Rohevesiniku kasutuselevõtt ühistranspordis
Toetame ühistranspordisektoris rohevesiniku tervikahela väljatöötamist ja kasutuselevõttu.
Taotlusvoor ei ole avatud, rahastust saanud projekt on elluviimisel.
Toetuse eesmärk on vähem keskkonnahäiringut tekitavale rohevesinikku tarbivale ühistranspordile ülemineku ergutamine.
Toetust andsime Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemissüsteemi enampakkumistuludest. Toetusmeetme töötasid välja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, Keskkonnaministeerium ning KIK.
Milleks sai toetust?
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium koostas tingimused toetamaks ühistranspordisektoris rohevesiniku kasutuselevõtu süsteemi loomist, mille käigus töötatakse välja tervikahel, mis koosneb:
- tootmisüksusest (nt elektrolüüser)
- tarnetaristust
- transpordivahendist (nt buss, rong, laev, sõiduauto)
Projekt, mis ei koosnenud kõigist kolmest komponendist, toetust ei saanud. Samas ei pidanud toetust taotlema kõikidele osadele.
- Projektis kasutatavate tehnoloogiate valmiduse tase (TVT) skaalal pidi taotlemise ajal olema 7 või suurem.
- Projekti abikõlblikkuse perioodi lõpp ei või olla hilisem kui 30. november 2024.
- Toetus on riigiabi, mille suurus olenes tervikahela osast.
Kes sai toetust taotleda?
Toetust sai taotleda iga Eestis registreeritud juriidiline isik, kuid enne taotluse esitamist ei tohtinud taotleja teha mingisuguseid projekti tegevusi, mille kulude hüvitamist ta soovis.
Milline oli toetuse suurus tulenevalt riigiabi reeglitest?
Taotlusvooru eelarve ja ühe projekti toetuse summa oli 5 miljonit eurot.
- Transpordivahendi soetamise puhul oli toetuse maksimaalne osakaal 40%, mis arvutati tavatranspordi (diisel) ja rohevesinikku kasutava transpordivahendi maksumuse vahest;
- Tootmisüksuse (nt elektrolüüser) soetamise kuludest oli toetuse maksimaalne osakaal 30%;
- Tarnetaristu rajamiseks antav toetus olenes taristu otstarbest (avalik kasutus või kasutus oma tarbeks).
Kuna toetuse taotluse rahuldamise otsus tehti detsembris 2021, sai Eesti kasutada piirkondlikust asukohast tulenevat õigust anda 15% ulatuse täiendavat riigiabi transpordivahendi soetamiseks ja tootmisüksuse rajamiseks.
Siit leiad KIKi kodulehelt selgituse, kuidas käib KIKis projektide hindamine ja rahastamine. Täpsed nõuded tulenevad iga toetuse ja rahastuallika õigusaktidest, rahastusotsusest ning KIKi kehtestatud nõuetest.
Siit leiad KIKi kodulehelt selgituse, kuidas käib KIKi projektide elluviimine. Täpsed nõuded tulenevad iga toetuse ja rahastuallika õigusaktidest, rahastusotsusest ning KIKi kehtestatud nõuetest.
Toetust saanud projekti elluviimiseks vajalikud materjalid leiad siit lehe paremalt poolt.