Lauri-Indrek Tummeleht: kas kastiratas võiks asendada linnasõitudel autot?

KIKi projektikoordinaator Lauri-Indrek Tummeleht kirjutab Eesti Ekspressi vahelehes "Särtsakas tulevik", et kevade saabudes võib Tallinna tänavatel üha enam näha uusi liikumisvahendeid. Nende hulgas elektrilisi kastirattaid, mida saab edukalt kasutada asjade ja inimeste veoks.
Selleks, et autosid ja heiteid linnades vähendada, saab KIKist esimest korda toetust just elektriliste kastirataste ostuks.
Üldjuhul on inimestel vaja linnas liikumiseks autot, et transportida kõiksugu asju ja oste või viia lapsi ühest kohast teise. Muidugi on ka argument mugavus, millest on raske välja tulla. Aga kujutage ette, et on ka alternatiivid, mis ei eelda ummikutes istumist või parkimisküsimustega tegelemist, saab ka kiiremini kohale.
Rattale mahuvad kõik
Kastiratas võib linnaliikluses edukalt autot asendada. Eelkõige, kui ühes peres on neid mitu. Meedias ilmunud kogemuslugude ja toetuse taotlejatega vestluste põhjal tuleb välja, et kastiratas on sobiv alternatiiv autole kuni viiekilomeetristel sõitudel, aga ka pikematel. Rattale mahuvad lapsed, toidukraam jms vajalik, mida tuleb transportida. KIK jagab toetust uutele elektrilistele ratastele, millele on tootja poolt ehitatud kast või alus ning, mis on mõeldud vähemalt 40 kg asjade või inimeste veoks.
Samuti ütlevad taotlejad ja igapäevaselt kastirattaga sõitjad, et lastele meeldib väga ratta kastis istuda, kuna seal on põnev. Laps kogeb ning näeb linna vahetult, mis võib auto tagaistmel raskendatud olla. Ühele rattale mahutab ilusasti mitu last. Vähemtähtis pole sõitja enda roll – võimalus viibida värskes õhus ja aktiivselt liikuda. Lisaks on olemas kõiksugused raamid ja katused ka märjema ja niiskema ilma korral sõitmiseks.

Alternatiiv ettevõtjatele
Samuti on kastiratas alternatiiv ettevõtjatele, kelle tegevus eeldab linnas kiiret logistikat ja asjade vedu. Näiteks toidukullerid või paki- ja postiteenused, aga ka turismiteenus. Jääb ära hetkel üsna terav kõnniteedel parkimisprobleem ja ummikutes istumine, mis asendub kiire võimalusega ühest kohast teise liikuda.
Kastirattad võivad heite ja liiklusummikute vähendamise kõrval lahendada ka hoopis muid probleeme. Näiteks Lääne-Virumaal asuv Porkuni hariduslike erivajadustega laste kool asub kohe-kohe Hooandja abiga raha koguma, et jalgrattamatkale saaksid minna ka lapsed, kes seda ise muidu ei saaks. KIK lisab sellele 1000 eurot toetust.
Taristu ja uued sõidukid
Muidugi võivad kriitilisemad meeled ja keeled rääkida vajaliku taristu puudumisest ja turvalisusest. Kindlasti ei saa Eesti linnasid hetkel veel võrrelda Põhjamaade või Hollandi võimalustega (kus kastirattad on ka väga populaarsed sõiduvahendid), kuid tingimata survestab märkimisväärne uute sõidukite ilmumine tänavatele ka linnavõime üha enam vajalikke muudatusi ette võtma. Kahtlemata kasvab kastirataste arv veel sellel suvelgi, sest sõiduhooaeg on alles alanud, rattad ilmuvad linnapilti ja tekib teistelgi tahtmine. Esmalt tuleb ju sobiv ratas leida, osta ja tellida ning seejärel saab KIKi poole pöörduda, et ettenähtud toetussumma tagasi saada.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et esmakordselt avatud kastirataste toetus on riigi poolt katsetus, et leida alternatiive autodele ja aidata sellega vähendada kasvuhoonegaaside heidet. Aprilli keskpaiga seisuga on KIKist toetust küsitud ca 50 kastiratta ostuks – kusjuures üsna võrdselt on nii eraisikuid kui ka ettevõtteid. Ja soovijaid on nii Tallinnast, Tartust, aga ka näiteks Hiiumaalt. Kastirattad peaksid varsti jõudma kõigile rentimiseks ka Kihnu saarele.
Kuidas käib toetuse taotlemine?
- Toetust saab uutele elektrilistele kastiratastele.
- Toetuse summa on kuni 50% ratta maksumusest, aga mitte rohkem kui 1000 eurot.
- Toetust saab taotleda pärast ratta ostmist.
- Üks eraisik võib osta ühe kastiratta. Ettevõtted võivad osta kuni 15 ratast.
- Taotlus KIKile tuleb esitada kahe kuu jooksul pärast sõiduki ostmist.
- Eraisikutele ja ettevõtetele mõlemale on eraldi ette nähtud ratta ostuks toetust 375 000 eurot, millest 18.04 seisuga on eraisikutel kasutada veel 348 231 ja ettevõttetel 348 125 eurot. Taotlusvoorud kestavad kuni raha jätkub.
- Ratas peab olema ostetud rataste müügiga tegelevast ettevõttest ja kätte saadud pärast toetuse andmise tingimuste jõustumist 06.02.2023.
- Rattal peab olema jalgratta raami osana tootja poolt ehitatud kast või alus, mis on mõeldud vähemalt 40 kg asjade või inimeste veoks. Ratas ei või olla laiem kui 900 mm ja peab olema läbisõidumõõdikuga.
- Toetuse töötas koos KIKiga välja Keskkonnaministeerium.
Artikkel ilmus 26. aprillil Eesti Ekspressi erilehes "Särtsakas tulevik".
Kontakt
LISAINFO TOETUSE KOHTA!
